Tévhit a 72 órás pénzvisszafizetési garancia

 

Felhívjuk kedves Vásárlóink figyelmét, hogy általunk forgalmazott termék vásárlása esetén körültekintően és tudatosan járjon el. Személyesen vásárolt termék esetén nem áll módunkban a megvásárolt termék visszavétele, amennyiben a termék nem hibás. Ez vonatkozik kisebb értékű termékre (pl.: távirányító, kapugörgő, forgáspont, stb.), illetve nagyobb értékű termékre is (pl. vezérlés, kapunyitó motor, stb.).
Kérjük Önöket, hogy a termék megvásárllása előtt alaposan tájékozódjanak, hogy a megvásárolni kívánt termék azonos-e az Ön termékével, vagy kiváltja-e az Ön termékét, illetve megfelelő paraméterekkel rendelkezik.
Ez különösen igaz kapu távirányítókra. Ezen termékek beazonosítása (amennyiben Ön nem tudja beazonosítani), beüzemelése, szükség esetén - típustól függően - rádióvevőre tanítása megfelelő tapasztalatot és szakértelmet kíván. Különösen a rádióvevőre tanítás, melyhez szükséges a rádióvevő működésének ismerete. Amennyiben nem biztos abban, hogy a vásárolni kívánt termék megfelelő lesz, vásárlás előtt kérje ki szakember véleményét.

Az alábbi rövid tájékoztatót nem mi készítettük, az az interneten fellelhető, illetve jogszabályba is van foglalva.

Sokan emlékeznek még arra a régi szabályozásra (6/1990. (IV. 5.) KeM rendelet az üzletek működéséről), mely 1997-ig volt hatályban, és kimondta, hogy a vásárlástól számított nyolc napon belül a fogyasztó kívánságára a kereskedő, az üzletében vásárolt árut minőségi kifogás nélkül is köteles kicserélni, amennyiben az áru hibátlan és azt a fogyasztó még nem használta.

A szabályozás 15 éve nincs hatályban, de a köztudatban még igen élénken él ez a rendelkezés. A kereskedő napjainkban nem köteles arra, hogy akár 8, akár 3 napon belül minőségi hiba hiányában visszavegye és kicserélje a terméket.

Létezik a jótállásos termékekkel kapcsolatos hasonló szabályozás, mely éltetheti a fentiekben említett tévhitet, a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet, mely az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szól. E szerint ha a fogyasztó a fogyasztási cikk meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a forgalmazó nem hivatkozhat a Ptk. 306. §-a (1) bekezdésének a) pontja értelmében aránytalan többletköltségre, hanem köteles a fogyasztási cikket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza.

A fentiek alapján a Korm. rendelet mellékletében felsorolt, kötelező jótállás alá eső termékekkel (általánosságban 10.000,-Ft vételár feletti termék) kapcsolatban a kereskedőnek kötelessége a cserét elvégezni, ha a termék rendeltetésszerűen nem használható.

Ha a termékre a kereskedő önként vállalt jótállást (pl. 10.000,-Ft alatti terméknél), akkor a 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet szerinti 3 napos cserekötelezettség nem terheli a kereskedőt. Természetesen a nem kötelező jótállás alá eső termékeknél is fordulhat elő meghibásodás 3 munkanapon belül, de akkor a kereskedőnek nem kötelessége feltétel nélkül cserét biztosítania, hanem a Ptk-ban előírt szavatossági jogok sorrendjét követve elsősorban javítást, cserét végezhet, másodsorban árleszállítást adhat, végső soron a vásárló a szerződéstől elállhat.

A tartós használatra rendelt termékek felsorolását megtalálja interneten az alábbi linken (a jogszabály mellékletében):
http://www.complex.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0300151.KOR